|
De site
-
-
-
Reviews
-
-
-
-
Sailor Moon
-
-
-
-
Medabots
-
-
-
-
-
Flint
-
-
-
-
Rur. Kenshin
-
-
Gundam Wing
-
Manga
-
-
MCK
-
-
-
FMA
-
-
|
|
Full Metal Alchemist: Dream Carnival
Om de zoveel tijd heb je een game die gebaseerd is op een
animeserie. Zo heb je Astroboy en al een eerdere titel van Full Metal Alchemist
gehad. Maar nu is het tijd om de tweede game uit de Full Metal Alchemist branche
te bekijken. Al heeft de game geen echte banden met de eerste game van FMA,
behalve dan de karakters en de formule. Het spel is dan ook niet door
Square-Enix uitgegeven zoals het eerste deel, maar door Bandai. Het is een 2 vs
2 fighter game dus, Let's get it on!
Uitgever: Bandai
Ontwikkelaar: Eighting/Raizing
Platform: PS2
Genre: fighting, party
Multiplayer: 1-4 spelers

Wanneer je de game opstart worden de personen die de animeserie van Full Metal
Alchemist al gezien hebben, vrolijk verwelkomd met een bekend liedje. Namelijk
met het derde openingsliedje van de serie: Undo. Daarna roept Ed het Japanse
menu op door middel van alchemie, die de verschillende opties weergeeft. Een
losse vertaling van de opties zijn (op volgorde van boven naar beneden):
Scenario, VS, Training, Alchemie, Opties en Bonus. De scenario optie is te
vergelijken met de Story mode van eerdere fighting games. In de scenario mode
speel je verschillende verhalen met verschillende karakters. Omdat het een 2 vs
2 game is speel jij de hoofdpersoon van dat scenario en de computer bestuurd de
persoon die een bijrol speelt. Deze verhalen zijn vaak erg grappig, maar voegen
niet veel aan het Full Metal Alchemist universum toe, dus verwacht geen spoilers
voor de serie.

Het eerste scenario gaat bijvoorbeeld over Ed, die de zwerfkatten die Al heeft
opgepakt, naar een dierenopvangcentrum moet brengen. Dit scenario is ook een
duidelijke knipoog naar de animeserie, omdat het probleem van een zwerfkat ook
daar voorkomt . Ook heb je bijv. een voedseljacht van Gluttony, die eindigt op
het hoofd van de Fuhrer. En natuurlijk kom je onderweg de nodige grappen tegen
over de lengte van Edward, die wordt uitgescholden voor Chibi Hagen" en
veel meer. Al heb ik met mijn gelimiteerde kennis van Japans, veel grappen er
niet uit kunnen halen, waren degene die ik wel snapte erg grappig, en lag ik te
schuddebuiken op de bank.
Let me introduce the contesters
De game heeft elf verschillende speelbare karakters namelijk: Edward. Alphonse,
Gluttony, Lust, Armstrong, Winry, Hughes, Mustang, Hawkeye, Scar en Greed.
How does it feel?
De gameplay van FMA: Dream Carnival doet me heel erg denken aan een combinatie
van twee eerdere games namelijk: Powerstone (Dreamcast) en Smash Brothers (N64,
Gamecube). De levels zijn in 2D net zoals in Smash brothers maar de aanvallen
voelen aan zoals in Powerstone. Wel hebben de levels meerdere niveau's
waartussen je kan wisselen met de spring + omhoog/omlaag knop. Aan het begin van
het gevecht krijgt elk team drie levens. Deze delen de karakters samen en
wanneer deze op zijn is het team verslagen.

Elk karakter heeft twee soorten aanvallen en een special attack. De special
attack verschilt per persoon, zo gebruiken de alchemisten alchemie om aanvallen
te maken en kunnen ze voorwerpen die in het level liggen in wapens veranderen.
De niet alchemisten hebben andere aanvallen. Zo legt Winry mijnen, gooit Hughes
messen en schiet Hawkeye met haar pistol. Ook heeft iedereen een ultimate aanval
die hij kan gebruiken wanneer hij genoeg klappen heeft gehad of uitgedeeld. Deze
zijn vaak erg grappig en zeer sterk. De grappigste en engste special attack die
in het spel zit, is toch van Hughes, die het fotoboek van zijn dochtertje erbij
pakt en zijn vijanden bestookt met foto's van het schattige meisje. Ook die van
Al is erg grappig, hij doet namelijk de helm van zijn harnas af waar dan
honderden zwerfkatten die hij heeft opgepakt uit ontsnappen, om dan vervolgens
de vijand te bestoken. Tijdens de special attacks krijg je een klein filmpje te
zien, rechts in de bovenhoek zie je het normale scherm en kun je de special
attack gebruiker nog een trap geven om de special attack te stoppen of te
vluchten naar een ander niveau van het level.
Wel moet ik zeggen dat sommige karakters soms log en onnatuurlijk aanvoelen, dit
kan soms de irritatie flink stimuleren. Ook is de balans tussen de karakters
niet goed. Ik zou bijvoorbeeld 100 keer liever Winry in een donker steegje
tegenkomen dan Edward.
AI
Je hebt zes verschillende AI opties voor je teammaat, wanneer je samen met de
computer speelt. Je kunt hiertussen wisselen met de L1 en L2 knop. Dit kan soms
handig zijn wanneer je teammaat weinig levens heeft en weg moet vluchten. Jammer
genoeg werkt het niet altijd even lekker. Soms doet de computer toch net iets
anders dan wat je werkelijk wil. Dit kan soms erg frustrerend zijn, vooral bij
de eindbaas van een scenario, omdat hij de speler in één aanval kan doden. Dit
kost dan een van de drie levens, die je bij de eindbaas hard nodig hebt. Al is
de Ai meestal gewoon goed, is het natuurlijk niet te vergelijken met een
menselijke speler.

Bonus
Wanneer je in de VS mode de optie kiest om tegen het tegen de computer op te
nemen, droppen de vijanden af en toe een item. Wanneer je dit item oppakt en het
level haalt, neem je het mee naar een apart scherm, waarin je alchemie kan
gebruiken. Edward neemt dan twee items die je hebt verzameld en gebruikt het om
er iets anders van te maken. Wanneer je de juiste items combineert krijg je een
nieuwe bonus. Er zijn 64 verschillende items dus bereid je voor op flink wat
verzamelwerk.
Graphics
Het spel is cell shaded opgebouwd, je kunt het vergelijken met de graphics van
de Dragonball Z Budokai games. Ik ben er persoonlijk zelf niet zo onder de
indruk van. Ik vind de levels er vaak saai uitzien en ze trekken me niet echt
aan. Het mooiste van het spel zijn dan ook de filmpjes die voor de special
attacks zitten en daar zien de achtergronden er vaak lelijk uit en kloppen ze
niet met de omgeving waarin je zit. Voor de rest zien de tussenstukken tussen de
scenario's er niet geweldig uit. In plaats van een filmpje zijn er gewoon een
aantal portretten van de karakters. De portretten wisselen met de emotie van de
persoon mee. Boven de portretten staan dan tekstballonnen, waarmee je kunt
meelezen met wat ze zeggen (tenminste als je Japans kunt lezen).
Geluid
De voice acteurs van de serie zijn uitgenodigd en ze hebben allemaal goed werk
afgeleverd. De karakters klinken weer net zo grappig als in de serie, waardoor
de humor er goed uitkomt. Over de muziek van de levels ben ik minder tevreden,
deze wordt na een tijdje herhalend en irritant. Ook zit er weinig herkenbare
muziek uit de serie in, wat jammer is want de muziek in de serie is namelijk wel
geweldig.

Conclusie
Wanneer je een gamecube hebt en een party vechtgame wil is Smash Brothers toch
een betere keuze. Heb je echter geen gamecube en smacht je toch naar een party
vechtgame is Full Metal Alchemist toch geen slecht alternatief. FMA kan toch
voor het dolle plezier zorgen wat je wilt hebben bij deze genre games. Ook voor
de FMA fans is dit een leuk spel, de grappen die erin zitten zijn vaak erg
grappig en herkenbaar voor de echte fans. Voor de FMA fans is dit toch ook wel
een aanrader, wanneer je niet genoeg kunt krijgen van Chibi Edward en Co.. Je
leert van dit spel toch de karakters vanaf een ander perspectief te bekijken en
het is herkenbaar met de aflevering van de Flame Alchemist (voor de insiders).
Zoek je echter een topgame die je heel lang wilt blijven spelen met steeds
nieuwe uitdagingen, is FMA toch de verkeerde keuze.
- Graphics 7,2
- Geluid 7
- Besturing 6,8
- Houdbaarheid 7
- Eindcijfer 7
Geschreven door Victor Geerdink.
|
|
Anime Wolken
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|
|