Anime Wolken Top
 

De site
- Home
- Oud nieuws
- Anime Forum (tip)

Reviews
- Naruto
- Future Boy Conan
- Fullmetal Alchemist
- Detective Conan

Sailor Moon
- Wat is Sailor Moon?
- Afleveringen
- Personages
- Titelsong

Medabots
- Wat is Medabots?
- Afleveringen
- Personages
- DVD/Video
- Medabots AX

Flint
- Wat is Flint?
- Afleveringen
- Personages
- Technieken

Rur. Kenshin
- Afleveringen
- Personages

Gundam Wing
- Afleveringen

Manga
- Astro Boy
- Akira

MCK
- Verhaal
- Afleveringen
- Personages

FMA
- Fullmetal Alchemist
- Dream Carnival

 

Full Metal Alchemist: Dream Carnival

Om de zoveel tijd heb je een game die gebaseerd is op een animeserie. Zo heb je Astroboy en al een eerdere titel van Full Metal Alchemist gehad. Maar nu is het tijd om de tweede game uit de Full Metal Alchemist branche te bekijken. Al heeft de game geen echte banden met de eerste game van FMA, behalve dan de karakters en de formule. Het spel is dan ook niet door Square-Enix uitgegeven zoals het eerste deel, maar door Bandai. Het is een 2 vs 2 fighter game dus, Let's get it on!

Uitgever: Bandai
Ontwikkelaar: Eighting/Raizing
Platform: PS2
Genre: fighting, party
Multiplayer: 1-4 spelers



Wanneer je de game opstart worden de personen die de animeserie van Full Metal Alchemist al gezien hebben, vrolijk verwelkomd met een bekend liedje. Namelijk met het derde openingsliedje van de serie: Undo. Daarna roept Ed het Japanse menu op door middel van alchemie, die de verschillende opties weergeeft. Een losse vertaling van de opties zijn (op volgorde van boven naar beneden): Scenario, VS, Training, Alchemie, Opties en Bonus. De scenario optie is te vergelijken met de Story mode van eerdere fighting games. In de scenario mode speel je verschillende verhalen met verschillende karakters. Omdat het een 2 vs 2 game is speel jij de hoofdpersoon van dat scenario en de computer bestuurd de persoon die een bijrol speelt. Deze verhalen zijn vaak erg grappig, maar voegen niet veel aan het Full Metal Alchemist universum toe, dus verwacht geen spoilers voor de serie.


Het eerste scenario gaat bijvoorbeeld over Ed, die de zwerfkatten die Al heeft opgepakt, naar een dierenopvangcentrum moet brengen. Dit scenario is ook een duidelijke knipoog naar de animeserie, omdat het probleem van een zwerfkat ook daar voorkomt . Ook heb je bijv. een voedseljacht van Gluttony, die eindigt op het hoofd van de Fuhrer. En natuurlijk kom je onderweg de nodige grappen tegen over de lengte van Edward, die wordt uitgescholden voor Chibi Hagen" en veel meer. Al heb ik met mijn gelimiteerde kennis van Japans, veel grappen er niet uit kunnen halen, waren degene die ik wel snapte erg grappig, en lag ik te schuddebuiken op de bank.

Let me introduce the contesters
De game heeft elf verschillende speelbare karakters namelijk: Edward. Alphonse, Gluttony, Lust, Armstrong, Winry, Hughes, Mustang, Hawkeye, Scar en Greed.

How does it feel?
De gameplay van FMA: Dream Carnival doet me heel erg denken aan een combinatie van twee eerdere games namelijk: Powerstone (Dreamcast) en Smash Brothers (N64, Gamecube). De levels zijn in 2D net zoals in Smash brothers maar de aanvallen voelen aan zoals in Powerstone. Wel hebben de levels meerdere niveau's waartussen je kan wisselen met de spring + omhoog/omlaag knop. Aan het begin van het gevecht krijgt elk team drie levens. Deze delen de karakters samen en wanneer deze op zijn is het team verslagen.



Elk karakter heeft twee soorten aanvallen en een special attack. De special attack verschilt per persoon, zo gebruiken de alchemisten alchemie om aanvallen te maken en kunnen ze voorwerpen die in het level liggen in wapens veranderen. De niet alchemisten hebben andere aanvallen. Zo legt Winry mijnen, gooit Hughes messen en schiet Hawkeye met haar pistol. Ook heeft iedereen een ultimate aanval die hij kan gebruiken wanneer hij genoeg klappen heeft gehad of uitgedeeld. Deze zijn vaak erg grappig en zeer sterk. De grappigste en engste special attack die in het spel zit, is toch van Hughes, die het fotoboek van zijn dochtertje erbij pakt en zijn vijanden bestookt met foto's van het schattige meisje. Ook die van Al is erg grappig, hij doet namelijk de helm van zijn harnas af waar dan honderden zwerfkatten die hij heeft opgepakt uit ontsnappen, om dan vervolgens de vijand te bestoken. Tijdens de special attacks krijg je een klein filmpje te zien, rechts in de bovenhoek zie je het normale scherm en kun je de special attack gebruiker nog een trap geven om de special attack te stoppen of te vluchten naar een ander niveau van het level.

Wel moet ik zeggen dat sommige karakters soms log en onnatuurlijk aanvoelen, dit kan soms de irritatie flink stimuleren. Ook is de balans tussen de karakters niet goed. Ik zou bijvoorbeeld 100 keer liever Winry in een donker steegje tegenkomen dan Edward.


AI
Je hebt zes verschillende AI opties voor je teammaat, wanneer je samen met de computer speelt. Je kunt hiertussen wisselen met de L1 en L2 knop. Dit kan soms handig zijn wanneer je teammaat weinig levens heeft en weg moet vluchten. Jammer genoeg werkt het niet altijd even lekker. Soms doet de computer toch net iets anders dan wat je werkelijk wil. Dit kan soms erg frustrerend zijn, vooral bij de eindbaas van een scenario, omdat hij de speler in één aanval kan doden. Dit kost dan een van de drie levens, die je bij de eindbaas hard nodig hebt. Al is de Ai meestal gewoon goed, is het natuurlijk niet te vergelijken met een menselijke speler.



Bonus
Wanneer je in de VS mode de optie kiest om tegen het tegen de computer op te nemen, droppen de vijanden af en toe een item. Wanneer je dit item oppakt en het level haalt, neem je het mee naar een apart scherm, waarin je alchemie kan gebruiken. Edward neemt dan twee items die je hebt verzameld en gebruikt het om er iets anders van te maken. Wanneer je de juiste items combineert krijg je een nieuwe bonus. Er zijn 64 verschillende items dus bereid je voor op flink wat verzamelwerk.


Graphics
Het spel is cell shaded opgebouwd, je kunt het vergelijken met de graphics van de Dragonball Z Budokai games. Ik ben er persoonlijk zelf niet zo onder de indruk van. Ik vind de levels er vaak saai uitzien en ze trekken me niet echt aan. Het mooiste van het spel zijn dan ook de filmpjes die voor de special attacks zitten en daar zien de achtergronden er vaak lelijk uit en kloppen ze niet met de omgeving waarin je zit. Voor de rest zien de tussenstukken tussen de scenario's er niet geweldig uit. In plaats van een filmpje zijn er gewoon een aantal portretten van de karakters. De portretten wisselen met de emotie van de persoon mee. Boven de portretten staan dan tekstballonnen, waarmee je kunt meelezen met wat ze zeggen (tenminste als je Japans kunt lezen).

Geluid
De voice acteurs van de serie zijn uitgenodigd en ze hebben allemaal goed werk afgeleverd. De karakters klinken weer net zo grappig als in de serie, waardoor de humor er goed uitkomt. Over de muziek van de levels ben ik minder tevreden, deze wordt na een tijdje herhalend en irritant. Ook zit er weinig herkenbare muziek uit de serie in, wat jammer is want de muziek in de serie is namelijk wel geweldig.



Conclusie
Wanneer je een gamecube hebt en een party vechtgame wil is Smash Brothers toch een betere keuze. Heb je echter geen gamecube en smacht je toch naar een party vechtgame is Full Metal Alchemist toch geen slecht alternatief. FMA kan toch voor het dolle plezier zorgen wat je wilt hebben bij deze genre games. Ook voor de FMA fans is dit een leuk spel, de grappen die erin zitten zijn vaak erg grappig en herkenbaar voor de echte fans. Voor de FMA fans is dit toch ook wel een aanrader, wanneer je niet genoeg kunt krijgen van Chibi Edward en Co.. Je leert van dit spel toch de karakters vanaf een ander perspectief te bekijken en het is herkenbaar met de aflevering van de Flame Alchemist (voor de insiders). Zoek je echter een topgame die je heel lang wilt blijven spelen met steeds nieuwe uitdagingen, is FMA toch de verkeerde keuze.
  • Graphics 7,2
  • Geluid 7
  • Besturing 6,8
  • Houdbaarheid 7
  • Eindcijfer 7

Geschreven door Victor Geerdink.

 

Anime Wolken
- Anime (Home)
- Pokemon
- Dragonball
- Digimon
- Shin Chan
- Naruto
- Yu-Gi-Oh
- Sailormoon
- Medabots
- Flint
- Rur. Kenshin
- Gundam Wing
- Manga
- Anime Forum (tip)

- Favorieten
- Link naar ons
- Contact

 

Designed by aggron

Steel niets van deze site,
tenzij daar toestemming voor is gegeven.