FMA
- Fullmetal Alchemist
- Dream Carnival

Akira

Titel: Akira
Regisseur: Katsuhiro Otomo

Ditmaal eens een recensie geschreven over een anime. Met name de film AKIRA is een wel zeer spraakmakende film op het gebied van anime en manga(verder meer hierover). Ik heb de film ongeveer een jaar geleden gekocht en hem ondertussen al een aantal keren bekeken het verhaal en eigenlijk heel de film blijven me iedere keer maar boeien.Een nadeel die deze film wel oplegt is dat als je tot dusver weinig anime hebt gezien het in feite een zeer moeilijke film is om mee te beginnen.

Het verhaal: We schrijven het jaartal 2019, 31 jaar na de derde wereldoorlog. De plaats van handeling is het Neo-Tokio dat, naast het in de derde wereldoorlog compleet verwoeste Tokio, opnieuw is gebouwd. In de stad heersen motorbendes die elkaar beconcurreren en dagelijks vinden er confrontaties plaats tussen demonstranten en de Mobiele Eenheid. De corrupte regering krijgt keer op keer aanslagen te verwerken van een terroristische groepering die het met name, heeft gemunt op de geheime experimenten van het leger.

We maken kennis met Tetsuo en Kaneda die sinds hun jeugd een innige vriendschap hebben opgebouwd. Beiden maken deel uit van een motorbende waarvan Kaneda de onbetwiste leider is. Op hun motoren maken ze stad onveilig en gaan ze een knokpartij niet uit de weg. Tijdens een achtervolging door het oude stadscentrum komt Tetsuo onzacht in aanraking met een vreemd kind dat een sterk verouderd gezicht heeft. Het blijkt dat dit kind door de terroristen is gekidnapt uit het laboratorium dat onder het toezicht van het leger valt. Dit kind, Takashi genaamd, gaat door het leven als Nummer 26 en maakt deel uit van een groep paranormaal begaafde kinderen die in het geheim zijn opgevoed door de militairen. De diverse mutantenkinderen hebben verschillende krachten op het gebied van telekinese en parapsychologie maar zijn sterk verzwakt door drugs en de experimenten die op hen worden uitgevoerd.

Als Kaneda en de overige motorrijders Nummer 26 proberen te ondervragen worden zij gestoord door militairen die de kidnapping proberen te verijdelen. De bende wordt gearresteerd en de gewonde Tetsuo wordt afgevoerd naar het geheime laboratorium alwaar wetenschappers ontdekken dat de introverte Tetsuo over latent buitengewone krachten beschikt. Ook hij wordt onderworpen aan allerlei experimenten. In het midden van deze experimenten bevindt zich de ultieme kracht, de almachtige AKIRA.

Akira is door A-Video in twee versies op de DVD-markt gebracht. Er is een normale uitvoering zonder extra’s (vanilla) en er is een Special Edition die uitgerust is met een tweede disk (DVD-5) waarop de extra’s zich bevinden. Beide uitvoeringen zijn THX gecertificeerd. Het logo is alleen op de verpakking van de keep case aangebracht. Op de DVD zelf is daar niets van terug te vinden. Deze recensie behandelt de SE uitvoering.

Akira wordt beschouwt als de Moeder der Manga’s en dat is op zich niet zo verwonderlijk. Alle facetten wat een anime een Manga maakt zitten in deze film verwerkt. De Manga wordt gebruikt om maatschappelijke problemen en misstanden aan de orde te stellen. Iets waar men in de Japanse samenleving en volgens hun cultuur niet in de openbaarheid zich over uitlaten. Manga kan i.h.a. beschouwt worden als een sociale uitlaatklep.

Katsuhiro Otomo die de strip schreef en ook verantwoordelijk was voor de regie van Akira is er in geslaagd om met uiterst gedetailleerde tekeningen de karakters veel diepgang en inhoud te geven. Voorzien van een flinke portie geweld en actie, verweven in een explosief sci-fi verhaal, wordt naar een climax gewerkt. Alle 160.000 tekeningen zijn met de hand vervaardigd en ingekleurd waarbij maar liefst 327 verschillende kleuren werden gebruikt. Een arbeidsintensief werkje dat aan de Japanse kunstenaars wel was toevertrouwd.

De toegepaste tekenstijl is kenmerkend voor het Manga genre waarbij de bewegingen uiterst realistisch zijn vastgelegd. Akira wordt beschouwt als de meest spraakmakende en toonaangevende Japanse animatiefilm ooit gemaakt. Met het verschijnen van deze anime werden de grenzen voor getekende films in de anime filmindustrie verlegd.

Voor degene die niet bekend is met Manga is Akira geen eenvoudige film om mee te starten. Als het verhaal eenmaal duidelijk is wordt de context van de film zichtbaar en worden de bedoelingen van de regisseur duidelijk. Het verdient zeker de voorkeur om deze film meerdere keren te bekijken. Voor de liefhebber van het genre is Akira een absolute must. Het beeld is prachtig vastgelegd met een goed geluid. A-Video heeft met deze uitvoering van Akira een juweel van een Manga uitgebracht. Mijn mening is dan ook dat de film Akira een prima aanvulling is voor ieders DVD collectie.

• Beelden: 9
  • Personages: 10
  • Verhaal: 9