FMA
- Fullmetal Alchemist
- Dream Carnival

Tenku no Escaflowne

Anime & Manga recensie: de herrezen draak
Anime: Tenku no Escaflowne

Wederom een recensie ditmaal de animereeks Tenku no Escaflowne geheten beter bekend als the Vision of Escaflowne of gewoonweg Escaflowne. De reeks bevat in totaal 26 afleveringen en er is ook nog een film van gemaakt die de titel heeft The vision of Escaflowne: Girl in Gaea. Eerst moet dit gezegd zijn dit is een van de beste animes die ik ooit heb gezien (en dat zeg ik niet gemakkelijk). De muziek, het verhaal, de personages alles is gewoonweg goed in deze serie. (op de eerste aflevering na dan).

Eerst en vooral de wereld waar zich het verhaal afspeelt noemt Gaea (niet de dierenbeweging) De wereld lijkt op het eerste zicht vrij veel op de onze behalve dan de continenten die volgens mij anders liggen. Weet het eigenlijk niet zo heel goed vermits ik geen kaartje ter beschikking heb. Deze wereld die niet zo heel ver van de aarde blijkt te liggen kan men niet zien vanaf de aarde. Maar omgekeerd is het wel mogelijk (raar hé) men kan dus onze planeet zien van op gaea maar niet andersom.

Hitomi Kanzaki is een scholiere van veertien jaar. Die zich het liefst verliest in haar Tarotkaarten. Maar sinds enkele dagen word ze geteisterd door nachtmerries, waarin reusachtige gepantserde wezens (guymelefs genaamd) vreselijke gevechten leveren en hele steden opgaan in rook terwijl een oorlog tot wasdom komt. Tijdens een atletiektraining van school overvalt haar een visioen van een jonge strijder (Genaamd Van Fanel), gewapend met een zwaard. Dit visioen blijkt al snel uit te komen…

Voortgekomen uit de samenwerking Shoji Kawamori (Macross, Macross plus,…) en Nobutero Yuuki (Record of Lodoss war) is vision of escaflowne een van de mooiste series ooit gemaakt in Japan. Niet alleen de animatie en de digitale effecten zijn dik in orde. De imposante muziek van Yoko Kanno (Wolf’s rain, Cowboy Bebop, Macross Plus,…) waarin het Symfonieorkest van Warchau en prominente rol speelt zorgt voor een overweldigende ervaring (letterlijk). Om het kortweg te zeggen: ook jij zult worden meegesleept naar het bizarre universum van Gaia, een wereld die zucht onder een meedogenloze oorlog.

Echt een fenomenale reeks escaflowne. Ik heb alle afleveringen thuis liggen (en voor een keer eens niet gedownload zoals meestal wel het geval is). Zoals ik aanhaalde is dit een reeks die je gewoon bij blijft. En dan vooral die prachtige muziek van Yoko Kanno die ondertussen voor al een heel aantal bekende anime series haar talenten heeft aangewend.Mijn advies is dan ook koop hem of kijk hem want je weet gewoonweg niet wat je mist met deze anime.

Het enige nadeel dat deze serie misschien heeft is dat het soms wel een beetje melig is maar voor de rest heb ik eigenlijk niets aan te merken op deze serie.

• Beelden: 9,5
  • Personages: 8,5