FMA
- Fullmetal Alchemist
- Dream Carnival

Wolf’s Rain

Recensie : Wolf’s Rain
Regisseur : Tensai Okamura

Wederom een anime recensie geschreven ditmaal is het Wolf’s Rain geworden. Een anime die (voor mij persoonlijk) net iets tekort komt om in mijn persoonlijke top terecht te komen (vooral het einde van het verhaal heeft daar een bijdrage toe geleverd). De serie was in Japan een grot succes en hoewel er een aantal

De wereld is een koude, onherbergzame plek geworden. Mensen wonen in kille steden, beschermd tegen de elementen door enorme koepels. Een geavanceerd ras, genaamd De Nobelen, zwaait de scepter over de wereld en weet door hun superieure technologie de macht in handen te houden. Volgens een legende bevindt zich aan de andere zijde van de wereld het verloren paradijs, dat enkel door wolven gevonden kan worden. Alleen werd de laatste wolf 200 jaar geleden al uitgeroeid... althans dat denkt men. Diezelfde legende verhaalt ook over wolven die zichzelf wisten te redden door een menselijke gedaante aan te nemen.

Vier van deze nog levende wolven: Kiba ("Hoektand"), Tsume ("Klauw"), Toboe ("Gehuil") en Hige ("Snorhaar") worden aangetrokken door een vage bloemengeur. De geur wordt verspreid door het bloemenmeisje Cheza, dat in een laboratorium als experiment gebruikt wordt. Het wordt al snel duidelijk dat er een sterke band bestaat tussen het bloemenmeisje en de wolven. Het verblijf van de wolven in de koepelstad blijkt echter steeds gevaarlijker te worden, als enkele mensen hun ware gedaanten beginnen te doorzien. Vooral een ex-sheriff genaamd Quent Yaiden jaagt vol overgave op de wolven, nadat hij zijn hele familie afgeslacht zag worden door een wolf. Het duurt dan ook niet lang voordat de vier wolven de stad verlaten en beginnen aan een reis door de woestenij, gedreven door een instinctief verlangen het verloren gewaande paradijs te vinden. De Nobelen echter, hebben ook zo hun plannen.

Wolf's Rain is een anime-serie, gemaakt voor TV, die 26 afleveringen beslaat (met de samenvattingen erbij 30, maar hierover zo meer). De serie is het geesteskind van Keiko Nobumoto (de vrouw die ook meewerkte aan de TV-serie van Cowboy Bebop en Cowboy Bebop: The Movie). Ook een groot deel van de creatieve crew (BONES) heeft tevens meegewerkt aan het succes van Cowboy Bebop. Om te beginnen met de minpunten: Wolf's Rain is in alles een animeproduct bedoeld voor TV. Wat vaak betekent dat er met een zo laag mogelijk budget en een zo kort mogelijke tijd een serie uit de grond gestampt moet worden. En dat is her en der zeker aan het eindresultaat af te lezen. Wat wel een pluspunt is de mooie achtergrondmuziek van (alweer) Yoko Kanno ( Escaflowne, Cowboy bebop,…)

Wolf's Rain is al bij al een serie met een redelijk goed verhaal, dat tegen het einde helaas toch wat rare sprongen maakt. Er zit gelukkig een groot detail in de tekeningen en achtergronden en de grootste charme van de serie is toch wel de interactie tussen de hoofdrolspelers en de diepere betekenis van het verhaal. Ondanks dat het creatieve team in enkele scènes flink heeft gesmokkeld ziet de serie er prachtig uit en heeft het beeld een mooie, soft focus uitstraling.

Eindconclusie: hoewel ik het einde niet goed vond en ondanks het feit dat er een paar afleveringen tussen zijn gesmokkeld die eigenlijk alleen maar een samenvatting zijn van wat ervoor is gebeurd in het verhaal (die afleveringen kun je zonder enige problemen gewoon overslaan daar is niks nieuws in te zien). Al bij al is dit wel een reeks die zeker de moeite is om te bekijken. Hoewel ik het einde niet goed vond, wil dat niet zeggen dat iemand anders daar niet van kan genieten. Dus zeker een aanrader om eens te bekijken.

• Beelden: 7
  • Personages: 8
  • Verhaal: 5